sabineinaustralie.reismee.nl

Hong Kong adventures

hello iedereen!

Hier het eerste echte berichtje van de andere kant van de wereld. Op dit moment is het iets na middernacht en uiteraard zit ik hier nog klaar wakker in de keuken van Elly. Het betekent gelukkig wel dat alles goed is gegaan, de lange vliegreizen vanNederland naarHong Kong en van Hong Kong naarBrisbane.Lang, maar wel leuk - er zaten tv-schermpjes in de stoelen voor ons, met vanalles om jezelf te vermaken. 100 films, verschillende series en veel games. En dankrijg je tussendoor ook nog eensteeten,wat een luxe!Aardappelpuree met varkensvlees in een sausje, salade en eentaartjeen als ontbijteen croissantje, een muffin,fruit, yoghurt, etc.. zijn jullie al jaloers? (ik wel..) Sorry voor deze non-info, want waarschijnlijk kent iedereen het verschijnsel vliegen al wat langer dan vandaag..

Hong Kong was erg leuk! Heel erg anders dan het bekende westen,haast onwerkelijk om rond te lopen in straten die je alleen van plaatjes kent, met al dieuithangborden inonleesbaretekens en dedrukte om jeheen.De dag dat we aankwamen op het vliegveld (wat een schoon en groot vliegveld is dat! Eris zelfs een treintje om de afstand tussen de gates en de bagagebanden te overbruggen) was het ongeveer 44 graden en benauwd in de stad. Na drie stappen eigenlijk al toe aan een douche.. toch hebben we het een paar uur volgehouden in Kowloon, het oudere deel van de stad. Ook zijn we in het stadspark geweest, gebracht door eenlief vrouwtje dat ons zag klungelen met een kaart in het toeristenboekje (geen commentaar).'s Avonds begon het te regenen, maar echt afkoelen deed het niet. Verkoeling kon je beter vindenbinnen, in de winkels en hotels waar de airconditioning minimaal 20 graden lager stond naar mijn gevoel, brrr! De dag daarna zijn gingen we de hele dagop excursie naar Lantau. Dat was een gezellige groep met wie we op een strandje geweest zijn, in een klein vissersdorpje genaamd Tai O (die Obetekent 'bay' in het Engels), naar de grootste zittende bronzen Boeddhabeeld in de open lucht, een grote tempel eneen korte film over het leven van een boeddhist. Tussende middagkregen we eenlekkere vegetarischelunch aan een grote rondetafel die in het middenrond kon draaienmet allerlei typische gerechten van daar.Maartegen het eind van die middag kwam het bericht dat er een typhoon op komst was.Vanaf 4 uur smiddagswas hetalarmcode 3 en tegen de avondcode 8. Geen idee wat het betekenthaha, maar volgens mij waren er in totaal iets van 10 codes.. best ernstig dus. Gelukkig heeft de typhoon de stad wel gemist, maar alles was vastgebonden en we het werd niet aangeraden om naar buiten te gaan. Vanaf de hotelkamer konden we op de tv een beetje volgen wat eraan de hand was. De volgende ochtend rond half 11 was het signaal weer teruggezakt naar code 3 en konden we weer naar buiten. De toer van die dag werd verzet naar de middag, dus in de ochtend zijn we wonder bovenwonderzelf met de MTR (soort metro) naar Hong Kong eiland geweest,dat is hetrijkeredeel van de stad. Grote winkelcentra met merken als Gucci, Ralph Lauren, Burberry, Dior, etc.. tja, dan voel je je ineens heel klein en arm. Verderopschenen ze eenlange outdoor roltrapte hebben, maar volgens mij hebben we die maar voor een deel gevonden - natuurlijk nietde roltrap omhoog,maar omlaag. Dus echt ver zijnwe niet gekomen, want gewoon traplopen is niet helemaal ons ding..Toen weer snel terug met de MTR (ideaal, de kaartjes zijn $8,50, dat is omgerekend ongveer 85 cent!) om op tijd te zijn voor de volgende toer. We reden weer in een busje naar Victoria Peak, waar je normaal gesproken een prachtig uitzicht hebt op de stad. Helaas zagen wij niet veel meer dan alleen maar wit... Ik heb er wel foto's van! Die zal ik straks posten.. Gelukkig was halverwege de berg de mist iets minder en konden we alsnog van een heel aardig uitzicht genieten (in de stromende regen.. die trouwens de rest van de dag niet meer is opgehouden). Daarna een boottochtje gemaakt, een juwelenfabriek bezocht en over de Stanley Markt gelopen. Het begon steeds harder te regenen, zo erg dat er watervallen ontstonden langs de berg. Ondertussen reed de chauffeur even hard als altijd, net als de rest van het verkeer.. 's Avonds in de hotelkamer zagen we op tv beelden van het plaatsje Tai O, waar auto's vaststonden in ongeveer een halve meter water! Dat is vreemd hoor, bedenken dat je daar de dag ervoor zelf hebt gestaan.. Die nacht om 23.40gingen we weer vliegen, we zijn met de taxi naar het vliegveld gebracht en daar nog wat gegeten en gekletst met mensen die met hetzelfde vliegtuig moesten. Deze vlucht was wat korter dan de eerste, maaracht en een half uur, en doordat ik redelijk vermoeid was en langer geslapen heb was er helaas niet genoeg tijdvoor twee films. Verdorie! In Brisbane zijn we opgehaald door de kleindochter (Hope)van de zus (Elly)van mijn oma en naar het huis van die zus gebracht. Ze heeft haar rijbewijs al een tijdje en ook een eigen auto, heel handig. Jammer genoeg kon ze niet al te lang blijven daarna, omdat ze binnenkort examens heeft en moest studeren. Toen Elly thuis kwam zijn heeft ze ons rondgereden en de buurt laten zien. In Surfers Paradise hebben we over een marktje gelopen dat daar toevallig net stond en een stukje door het centrum. Daarna gezellig samen gegeten en gebabbeld. De volgende dag, vandaag dus (of eigenlijk gister, want hier is het ondertussen al weer later), hebben we niet veel gedaan.Vooral uitgeslapen en weer een stukje van de buurt gezien. Wat is het hier mooi! Over bamboe en andere vreemde planten en bloemen. Ook de vogels die je hoort klinken anders (ja logisch..). Wat kan ik verder vertellen.. Oja, er is een zwembad in de buurt, een rivier (met haaien!) en een stukje verderop de zee uiteraard. Morgen gaan we naar een dochter van Elly op bezoek en blijven we daar eten. Morgen is ook Elly's laatste werkdag en daarna is ze drie weken vrij. Watwe wanneer precies gaan doen weten we nog niet, dat zullen we wel zien.

Wat een verhaal zeg! Ik vind het knap van je dat je deze regels leest,blijkbaar heb je dit hele verhaal dus (bijna) uitgelezen. Misschien met pauzes, maar toch, dat lijkt me niet eens meer dan logisch.. Wat superleuk dat je al die moeite hebt gedaan! Dankjewel daarvoor, het is een eer! Als je nogzin hebt en ergensnogde kracht kan vinden danzou ik hetheel leuk vinden als je nog een reactie wil achterlaten. Want ja, nu je alles van mij weet wil ik natuurlijk ook alles van wat daar gebeurt! (echt) En dan kan ik gelijk zien wie er allemaal het einde gehaald hebben haha.

Take care! Spreek je hopelijk snel!
liefs,
Sabine

Weltrusten!

Het is niet te geloven, maar.. het is12 september 2009! Vandaag over krap 5 uur moet ik mijn bed alweer verlaten om in de auto te stappen en op weg te gaan naar Schiphol. Het is wellichtde laatste keer ooit dat ik in deze kamer slaap, dus dit wordt een memorabel nachtje - hoewel, waarschijnlijk zal ik er niet heel lang om wakker liggen. Niet omdat het me niks kan schelen hoor, maar ik slaap gewoon snel...
Vandaag gaan we dus. De koffers zijn gepakt endankzijeen laatste restje blauwe verf(denk aanmijn fiets) kan ik nu overal zonder moeite mijn koffer uit de massapikken.Verder is ook de rest van het lijstje eindelijk afgewerkt (jaja, tien minuten geleden het laatste streepje afgevinkt en het blaadje weggegooid). Zoals Spongebob hetzo goed kan zeggen: ben er klaar voor, ben er klaar voor, ben er klaar voor!!

Iedereen heel erg bedankt voor alle leuke berichtjes en wensen en zelfs cadeautjes (had echt niet gehoeven!)! Heel erg veel plezier in alles wat je gaat doen, het zou leuk zijn als je af en toe even laat horen hoe het is. Spreek jullie snel!
liefs, Sabine

De voorbereidingen - nog een paar weken te gaan!

Hallo iedereen!

Dit wordt het eerste echte reisverhaal dat je van me leest.Dat eerste verhaaltje dat er staatkomt namelijk niet van mijn hand, ikhoop wel dat jullie datdoor hadden.. (zo handig ben ik niet met linkjes plakken haha). Hoewel reisverhaal hierwaarschijnlijk ook niet de juiste benaming is, want op dit moment zitik nog steeds in mijnoude vertrouwde huisje in Raalte en dus duidelijk niet heel erg ver ben gekomen..Tot nu toe tenminste! Het duurt namelijk nog maar een paar weekjes en dan sta ik echt op Schiphol, afscheid te nemen van familie hier en mijn beste vriendinnen en dan klaar om met oma het vliegtuig in te stappen. Dodelijk eng, zo'n reis om de wereld, dacht het niet dat ik dat alleen ga doen haha.Echt, ben vaak genoeg in de verkeerde trein gestapt.. Stel je voor, sta ik straks ineens in Sydney, Canada! (bestaat echt!Zijn al drie keer eerder mensen gestrand die dachten dat ze de andere kant op gingen..)Gelukkig vind oma het niet erg om mee te gaan, het is tenslotte haar zus waar we de eerste tijd bij zullen blijven.

De voorbereidingen zijn soepel gegaan, hoewel ik nog steeds bang ben dat ik wat vergeet. Zoals vorige week, toen kwamen we er net achter kwamen datwe een annuleringsverzekering vergeten waren haha. Gelukkig is er niks gebeurd en het is nog voordeliger uitgepakt ook! Het ticket is geregeld via een reisbureau en het visum via internet, zonder problemen gelukkig.
We maken voordat we in Australië landen eerst een stop-overin Hong Kong van een paar dagen. Nu hoeven we alleen nog maar te zorgen dat we niet ziek worden, want dan is de kans groot dat we acht dagen in quarantaine zitten..Een aspirine een paar uur voor aankomst moet elke temperatuursverhoging tegengaan, hopen dat het werkt!

Als iemand merkt dat ik wat vergeten ben, meld het me! Alvast bedankt!
Zie jullie hopelijk snel nog! (5 september?)