sabineinaustralie.reismee.nl

Welcome to the Hotel Mildura

such a lovely place, such a lovely face......

Nou niet echt dus. Ons Hotel Mildura, ook wel Don's Heaven genoemd, was een soort caravanpark met een super kleine keuken, een wasmachine die eigenlijk niks schoonmaakte, twee wc's die om de haverklap verstopt zaten endrie douches met maar een bepaalde hoeveelheid warm water dat nooit genoeg was voor het aantal mensen aanwezig. De gezamelijke woonkamer/leefruimte was buiten, op een soort flonder. Hier liep onze 13-jaar oude, ooit-witte, stinkende bewakingshond Pampish (Turks voor Katoenbal?) rond. Ook hadden we een huisspin bij de ingang die af en toe gevoerd moest worden (gelukkig niet met luie backpackers hoor, alhoewel je Don (onze landlord) er wel voor aan zou kunnen zien haha).

Ik kwam aanop Goede Vrijdag (dat was een klein foutje in de planning, veroorzaakt door het missen van de bus vanuit Sydney op woensdag..) en had heerlijk vrij tot de dinsdag na Pasen. In het weekend hebben we een beetje de omgeving verkend: naast the Murray River gelegen om naar een bootrace te kijken (die uiteindelijk heelergens anders bleek te zijn), een uur gereden naar de Perry Sandhills - een berg rood zand in the middle of nowhere, waar je met een plastic zak af zou moeten kunnen glijden en schijnbaar wat alienfilms zijn opgenomen. Nou, het was inderdaad een berg rood zand, waar het glijden werd vertaald in neerploffen en als je geluk hebt 3cm verderop tot stilstand komen..'s Avonds wilden we uit, volgenshet meest recente 'what's on?' boekje over Mildura stond namelijk dat in het centrum 'Sweerelds Langste Bar' te vinden was. De eerste vraag die je je dan natuurlijk stelt is - WAAROM, van elke plaats in de wereld, in Mildura? Maar goed.. Eenmaal aangekomen (20 man in een4 persoons busjegevouwen) bleek dat inderdaad 15 jaar (!) geleden was hier de langste bar, maar ondertussen staat 'ie ergens in Canada of Amerika en is het hier verbouwd naar een normaal ding van hooguit 10 meter.. Oeh bijna vergeten! Je kent ze ondertussen wel, al die gigavoorwerpen verspreid over Australie? We hebben er nog een gevonden, eentje die meteen onze tijd hier samenvatte: the Big Goon! ..*schrik* hoeheb ik kunnen vergeten te vertellen wat goon is?!Goon isecht hetfenomeen hier in Australie onder backpackers, het is de goedkoopste 'wijn' die je kunt krijgen - 4 of 5 liters voor ongeveer $10. Het is te betwijfelen of er echt druiven in zitten, bekender zijn de visresten en eieren. Ook gaat er een (broodje aap?)verhaal dat de naam 'goon'in de Aboriginal taal 'kussen' betekent, want als je de zilveren zak leeg hebt kun je hem opblazen en als hoofdkussen gebruiken -iets dat je regelmatig ziet bij dakloze mensen in de straat (vaak Aboriginals). Maar goed, het is dus hartstikke smerig. Gelukkig is het prima te mixen met ieder ander drankje (Cola, Lift, Fanta, limonade, etc.) Mijn persoonlijkefavoriet is gooce, een combinatie van goon en juice. Aanmaak juice is helemaal ideaal, die had ik per ongeluk gekocht in plaats van normaal sap.. (smaakte albeetje vreemd de eerste keer).

Anyways, je gelooft het bijna niet, maar we hebben ook nog wat werk verricht daar op een paar van die boerderijen! Betaald krijg je per box die je plukt, $2,30 voor een box van ongeveer18 kilo (?). Mijn eerste dag plukte ik 10 (+ verplichte pauze omdat het regende), de tweede dag 17 (min $5 per dag voor onze 'taxi'), de derde dag ben ik niet gegaan wanthad eenspiertje in mn pols verrekt (allemaal: aaaaaaah!) en vierdedag was het restjes opruimen wat echt totaal niet opschooten besloot ik maarwat leuke foto's van iedereen te maken.. totaal boxen was 6 die dag. De rest van de week kregen we vrij... Toen ik mijn notice (soort toestemming om weg temogen)in wilde leveren (dat is verplicht een week van tevoren, netzoals de eerstetwee weken vooruit betalen,zodat hij weet dat hij je geen (goed betaalde) baantjes meer hoeft te geven de laatste week, want geen enkele boer wil je iets leren als hij toch weet dat je weggaat voordat je er goed&snel in bent), heeft hij me omgepraat om op z'n minst nog een paar weken langer te blijven. Hij gaf me namelijkeenper uur betaaldbaantje (uitzonderlijk daar!) samen met twee Finse meisjes. Hetpadding in de schuur hield in: op een rijtje langs een lopende band staan, dan kwamen er boxen langs die andere mensen buiten hadden geplukt, ik legde de 'pad' (papier met chemisch stofje om de druiven goed te houden) erop, meisje na mij vouwde het plastic, meisje daarna legde de deksel erop. Woei! En met dit ene uurtje in de ochtend verdiende ik meer dan de hele dag buiten... Helaas gaf Don ons ook nog wat extra's te doen om te zorgen dat we ons de rest van de dag niet verveelden: pruning! (snoeien in het Nederlands?). Daarvoor kregen we dan weer $0.20 per boom, en mijn top dag was 50 bomen in 4 uur, oftewel $10 extra dollars + schrammen en schaven overal, kramp en takjes in je ogen.. Goon dan maar?

Toch echt een super leuke tijd gehad met de groep daar- onze 'goon family'! We hadden Italianen, Duitsers, Fransen, Finnen, Engelsen, Kiwi's (Nieuw Zeelanders), Ieren, Koreanen, een Zweed, een Spanjaard, een Amerikaan en een Nederlandse dus. Heel erg gezellige gestoorde groep, lekker verveeld de hele dag door als we weer eens een keer vrij waren, waarschijnlijk ook wat kilotjes aangekomen aangezien eten maken ofsigaretjes rollenhet beste tijdverdrijf is.. We leefden namelijk nietecht in Mildura, maar ongeveer 30 min fietsen/1 uur lopenvan het centrum. Aanvankelijk was het best lekker warm, maar na een weekje kickte de herfst toch wel echt in, zodat we allemaal met dikke sokken en een paar lagen leggings aan en dekentjes om in onze 'woonkamer' zaten. Dikke kleren? Wat is dat ook al weer? Heb ik die wel eens? Brrr! Gelukkig is het al gauw goontime of goon o'clock (4 uur, als iedereen weer terug is)! Tja.. tot slot nog even een paar creaties die ook wel even het noemen waard zijn: Goonflakes in de ochtend, gluhgoon als het koud is en goodels, maar helaas zijn we er nooit aan toe gekomen dat te proberen..

Historische datum:zondat 25 april -ontsnapt en officieel een 'Don's surviver'!

Wordt spoedig vervolgd! (Melbourne - Darwin)
xx